Företag och näringsliv
Publicerad:
Duktiga företagare och ett framgångsrikt näringsliv är A och O för en kommun. Och när de gör något bra bör de hyllas. Därför arrangerade kommunens näringslivsbolag Nuvab sin traditionsenliga näringslivsgala i fredags.
Under festliga former delades priser ut i flera olika kategorier; Årets företagare, Årets nyföretagare, Årets UF-företag, Årets turismpris, Årets butik, Årets nytänkare, Vänliga Vetlandas hederspris och det nyinstiftade Årets medarbetare som Vetlanda-Posten infört för att hylla de viktiga, enskilda medarbetarna som finns runt om på företagen i kommunen.
Motivering: Årets företagare är en individ som exemplifierar ledarskap, innovation och hållbarhet inom transportbranschen. Genom att implementera effektiva logistiklösningar, främja säkerhet på vägarna och ta initiativ till miljövänliga åtgärder har denna företagare inte bara uppnått framgång för sitt eget företag utan även bidragit till branschens utveckling och samhällets välbefinnande. Med en passion för kontinuerlig förbättring och en dedikation till att leverera kvalitetstjänster förtjänar denna företagare erkännande för sitt enastående bidrag till åkeribranschen.
Motivering: Genom ett utmärkt ledarskap och en passion för verksamhetsdesign har årets nyföretagare snabbt etablerat sitt företag och visat på ett imponerande resultat på mycket kort tid.
Dessutom ägnar sig årets nyföretagare åt att utveckla människors potential och inspirerar dem att följa sina drömmar, vilket inte bara driver framgångsrika affärer utan också inspirerar andra att förverkliga sina visioner!
Motivering: Årets UF-Företag har varit innovativa och utvecklat kompetenser för att kunna förverkliga sina produkter och de har även på kort tid skapat en stor efterfrågan. UF-företaget belyser flera av vår tids stora utmaningar. Med utrotningshotade arter och hållbarhet som drivkraft placerar sig UF-företaget i framkant för att göra skillnad i ett stort perspektiv.
Motivering: Vinnarna av årets turismpris besitter en stark vilja att utveckla platsen där de verkar och är inte rädda för att aktivt samarbeta med andra lokala aktörer för att uppnå sina mål. Genom kreativa idéer och ett inspirerande entreprenörskap har de skapat ett genuint resmål som lockar långväga besökare. Med lokala råvaror och ett hållbart tänk kring antikhandel har de satt sitt Karlstorp på kartan.
Motivering: Genom fantastiskt engagemang erbjuder Kicks i Vetlanda kunderna en förstklassig upplevelse, från sitt omfattande utbud av produkter till sin professionella och personliga service. Genom att ständigt sträva efter att förnya sig och hålla sig uppdaterade med de senaste trenderna och innovationerna inom skönhet och kosmetika, har de skapat en destination där kunderna känner sig välkomna och inspirerade.
Motivering: I en tid där hållbarhet och innovation står i centrum för framtidens företagande, har bolaget möjlighet att positionera sig som en stark och positiv kraft inom modeindustrin genom att erbjuda hållbara lösningar för köp och försäljning av premium- och lyxmode. Genom sin nyskapande plattform, som uppmuntrar till återanvändning och förlänger livscykeln för högkvalitativa plagg, adresserar Slowfashion effektivt en av vår tids största samhällsutmaningar med miljöförstöring och överkonsumtion samtidigt som de skapar ekonomiskt värde för sina användare. Deras arbete är inte bara imponerande utan också inspirerande, och visar på en ljus framtid där mode och cirkularitet går hand i hand.
Motivering: Årets medarbetare har som uppdrag att marknadsföra varumärket som hon jobbar för. Hon beskrivs av sina kollegor som en ”front runner” och har under de senaste åren drivit igenom en ny marknadsföringsstrategi. På arbetsplatsen sprider hon en glad energi och engagerar, involverar och entusiasmerar sina kollegor. Hon kommer alltid med nya idéer för att marknadsföra företaget och får sina kollegor att hänga på – hur tokiga idéerna än låter.
Motivering: Stiftelsen Werner von Seydlitz stödjer projekt som gör skillnad för idrotten, kulturen, hembygden, utbildningen och föreningslivet i Vetlanda. Genom snabb, smidig och generös bidragsgivning stärker de kommunens förenings- och kulturliv. Ett starkt föreningsliv med god bredd och välhållna, välfungerande anläggningar liksom kultur- och mötesplatser, stärker kommunens platsvarumärke och gynnar därmed näringslivet.