Du har rätt att överklaga beslut som du inte är nöjd med eller ett beslut som du misstänker har fattats på felaktigt sätt. Det finns två olika typer av överklaganden - förvaltningsbesvär och laglighetsprövning.
Om du är missnöjd med ett beslut kan du överklaga det genom förvaltningsbesvär. Den överprövande instansen (vanligtvis länsstyrelsen eller förvaltningsrätten) prövar både om beslutet är lagligt och själva sakfrågan. Endast den som beslutet angår och som beslutet kan anses ha gått emot, kan överklaga ett beslut genom förvaltningsbesvär.
Exempel på beslut som du kan överklaga är bygglov, socialt bistånd eller dispens från kommunens sophämtning.
Du måste överklaga ett beslut inom tre veckor från det datum du fick ta del av beslutet. Information om hur du gör en skriftlig överklagan skickas tillsammans med ditt beslut. Du kan också kontakta handläggaren som har hand om ditt ärende för att få hjälp.
Vid en överklagan genom förvaltningsbesvär kan den överprövande instansen både upphäva beslutet och komma fram till ett annat beslut
Om du anser att kommunfullmäktige, kommunstyrelsen eller en nämnd i Vetlanda kommun har fattat ett beslut på felaktiga grunder kan du begära laglighetsprövning. För att få kunna begära laglighetsprövning av ett beslut som fattats i Vetlanda kommun måste du vara folkbokförd, betala kommunalskatt, eller äga en fastighet i kommunen.
En skriftlig laglighetsprövning ska lämnas in till Förvaltningsrätten i Jönköping Länk till annan webbplats. inom tre veckor från det att det färdiga protokollet anslagits på Vetlanda kommuns anslagstavla.
Förvaltningsrätten upphäver kommunens beslut om de kommer fram till att:
Förvaltningsrätten kan endast upphäva beslutet, inte komma fram till ett annat beslut.