Vetlanda kommun logotyp

Platsvarumärket Vänliga Vetlanda

Sträck på dig! Du både är och äger Vetlandas platsvarumärke. Det vi gör och säger bidrar till bilden av platsen. Tillsammans kan vi göra varandra stolta och locka fler till oss.

Har du tänkt på vad ett leende och lite vänlighet betyder? Omtanke om varandra. Att ha tid över för några ord, att bry sig. Livskvalitet! Det är så många upplever livet i Vetlanda. Enligt den senaste medborgarundersökningen (2023) anser 93 procent att Vetlanda kommun är en bra plats att leva och bo på.

Att vi som bor här trivs och mår bra är den kanske viktigaste pusselbiten för att kunna bli mer offensiva i marknadsföringen.

Om du är företagare, aktiv i föreningslivet eller jobbar inom den kommunala verksamheten har mindre betydelse – du både äger och är varumärket Vänliga Vetlanda i din roll. Det du gör och säger bidrar till bilden av platsen.

Varför är det så viktigt att vi marknadsför oss? Vi har och behöver ett näringsliv som fortsätter att blomstra och utvecklas, som attraherar talanger, kompetens, nytänkare och investerare till vår kommun. Det innebär skatteintäkter och en grund för fortsatt bra kommunal service; skola, omsorg, infrastruktur. Så vill vi att det ska fortsätta. Därför behöver kommunen och platsen växa.

Platsvarumärket Vänliga Vetlanda, som drivs av Vetlanda kommun, ska kontinuerligt utvecklas i takt med de goda berättelserna.

Sträck på dig. Det finns mycket att vara stolt över.

Vetlandas identitet

V som i Vi och Vetlanda. Kaxigare utan att förlora ödmjukhet. Den vänliga platsen och känslan: allt finns i Vetlanda. Sveriges företagsamhetaste plats. En kommun med ett starkt och brett idrotts- och föreningsliv.

Så kan man sammanfatta Vetlandas identitet. När vi presenterar Vetlanda och vår position inom platsvarumärkets ramar är det med följande begrepp:

  • LÄTTBOTT. Inga trafikköer eller stress, en bostadsmarknad med lägre priser än storstäderna. Aktivt föreningsliv. Här finns tid, valmöjligheter och den livskvalitet det för med sig.
  • INTERNATIONELLT. I Vetlanda finns internationellt spännande företag, en del världsledande. Alla typer av jobb och karriärmöjligheter. Här strävar vi efter ett företagsklimat utöver det vanliga.
  • MITTREGION. Höglandets centrum för handel och bilförsäljning. Nära både för besökare och invånare till de större städerna och besöksmål i och runt kommunen. En ny arbetsmarknadsregion, mellan attraktiva högskolor. Genom samverkan, inom kommunen och över gränserna, sätter vi vår del av regionen och landet på kartan.

Våra värdeord

  • VÄNLIGHET. I Vetlanda möts du av vänlighet. Med runt 27 000 invånare är Vetlanda den stora småstaden, där du kan känna trygghet. Du känner dig välkommen, blir sedd och det finns alltid utrymme för att växla några ord.
  • LÖSNINGSFOKUS. I Vetlanda präglas vi av lösningsfokus. ”Vi fixar det”. Det har lagt grunden till ett starkt näringsliv, entreprenörskap, småföretagarkultur och utveckling av stora internationella företag. Ekenässjön är ett av flera lysande exempel där det finns en gränslös samverkan i den mindre orten och inte minst lyckad integration.
  • LIVSKVALITET. Det finns närhet och tid för livskvalitet. Du har naturupplevelserna in på knuten var du än befinner dig. Här erbjuds ett rikt föreningsliv som spänner från idrott till kultur.

Grafisk profil för Vänliga Vetlanda

Den grafiska profilen är en del av verktygslådan för vårt platsvarumärke. Redskap som du kan använda för att marknadsföra kommunen. Den grafiska profilen utgör kommunens gemensamma visuella ansikte, fritt att användas i sina olika former. När vi är ute och representerar i olika sammanhang kan vi lyfta Vetlanda på ett enhetligt sätt med en gemensam, varm, inbjudande och samtidigt ödmjukt kaxig röst.

Du kan använda elementen som de är eller kombinera med ditt eget varumärke, när du marknadsför din verksamhet. Grundtanken har varit att finna en uttrycksform och en ton som kompletterar kommunens, företagets, föreningens eller organisationens profil. En röst för alla.

Här finner du grunderna; logotyp/avsändare, typsnitt och färger samt exempel på hur platsvarumärket kan användas, ensamt eller i kombination med ditt eget varumärke.

Om du har idéer eller tankar för att på något sätt bidra till Vetlandas utveckling, skicka ett mejl till kommunikation@vetlanda.se. Du kan även kontakta oss om du vill ha den grafiska profilen i sin helhet.

Orange färg

CMYK: 0/50/100/0
RGB: 243/146/0

Cerise färg

CMYK: 0/100/30/0
RGB: 229/0/100

Rosa färg

CMYK: 0/45/12/0
RGB: 244/168/187

Grön färg

CMYK: 55/0/100/10
RGB: 125/175/35

Turkos färg

CMYK: 75/12/20/58
RGB: 9/93/108

Grå färg

CMYK: 20/0/12/35
RGB: 158/174/172

Ordet Hej skrivet med typsnittet Museo Sans som är ett geometriskt typsnitt

Ordet "Hej!" skrivet med typsnittet Museo Sans.

Museo Sans är ett stabilt, välritat, geometriskt typsnitt med hög läsbarhet. Det passar bra för både löpande text och rubriker. Intrycken det ger passar lika bra i tunga seriösa sammanhang som vid lättare och glada tillfällen. Museo Sans har hög läsbarhet även i små storlekar och är ett användbart typsnitt som fungerar lika bra i tryckt material som på webben.

Varianterna som används är Museo Sans 100, 300, 500, 700 och 900 samt motsvarande kursiva varianter.

Ordet Hej skrivet med typsnittet Just Lovely som har ett handskrivet skrivstilsutseende.

Ordet "Hej!" skrivet med typsnittet Just Lovely.

Just Lovely är ett komplementtypsnitt som används till namn och korta uppmaningar. Det är även Just Lovely som syns i platsvarumärkets logotyp.

Logotyp Vänliga hälsningar Vetlanda
Logotyp Vetlanda
Logotyp Vänliga hälsningar Vetlanda i rosa cirkel

”Vänliga hälsningar Vetlanda” är vår logotyp, den gemensamma nämnaren som kompletterar kommunens, organisationens, företagets eller föreningens identitet.

Vetlandas logotyp ska hjälpa oss att förmedla våra budskap, att synas, kännas igen och förmedla rätt känsla till mottagaren.

Vetlandas platslogotyp har utseendet av en namnteckning, en signatur. Vi vill redan med logotypen få mottagaren att uppleva ett personligt och varmt bemötande. Detta förstärks av payoffen ”Vänliga hälsningar”.

Logotypen används i svart eller vitt beroende på bakgrundsfärg. Logotypen centreras eller vänsterställs beroende på övrig layout och placeras ofta mot färgad bakgrund, till exempel en cerise cirkel eller som en flik nere i högra hörnet av en grafisk produkt.